TEMAT: "Królowa litery K, k" – zapoznanie z pisana i drukowaną literą K, k wg odimiennej metody I. Majchrzak.
CELE:
- Poznanie litery "k", jej miejsca w alfabecie i imionach dzieci;
- Wyróżnianie litery "k" w wyrazach;
- Nabywanie umiejętności przekształcania swojego imienia tak, by odnaleźć w nim poznana literę;
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego czytania wyrazów.
METODY:
- podająca – objaśnienie, pokaz
- poszukująca – zadania otwarte
- praktyczna – ćwiczenia i zadania stawiane dziecku.
FORMY: grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wizytówki, alfabet, korony, szary papier, marker, kartoniki z literami, magnetofon, nagranie muzyczne, kartoniki z pisaną literą "K, k" w liniaturze z uwzględnieniem kierunki kreślenia litery, obrazki, teksty do wyszukiwania poznanej litery, ołówki.
PRZEBIEG:
- "Znajdź swoje imię" – wybranie przez dzieci imiennych wizytówek wśród innych. (Umiejętność znalezienia wizytówki z własnym imieniem wśród innych).
- Zapoznanie z pisaną i drukowana litera K, k, omówienie jej wyglądu. (umiejętność rozpoznawania litery K, k wśród innych i nazywania jej, doskonalenie umiejętności zapamiętania alfabetu do poznanej litery.)
- Królowa litery K, k" – odszukiwanie litery "k" w swoim imieniu i zaznaczanie jej. (Dzieci, których imiona zaczynają się literą "K" otrzymują tytuł króla, królowej litery "K" i dekorowani są koroną).
(Umiejętność wskazania poznanej litery w swojej wizytówce, umiejętność przekształcenia swojego imienia tak, by odnaleźć w nim poznaną literę np. Justyna – Justynka).
- Zabawa ruchowa "Znajdź jak najwięcej" – na dywanie rozłożone są kartoniki z różnymi literami. Dzieci biegają w rytm muzyki, na przerwę mają za zadanie odszukać jak najwięcej kartoników literą "k, K".
- Pokaz i nauka pisania litery K, k w liniaturze. Nauczycielka pokazuje na tablicy, jak należy pisać w liniaturze poznaną literę. Każde dziecko ma przed sobą wzór litery "K, k", po którym wodzi palcem.
- "Rozmieść swoje obrazki" – dopasowywanie kilku obrazków, których nazwy pasują do odpowiednich wzorów:
k ...................... ..............k............... ........................k kareta parasolka garnek (wyróżnienie, gdzie w wyrazie występuje litera k: na początku, w środku lub na końcu wyrazu).)
- "Odszukaj jak najwięcej liter "K, k". Każde dziecko otrzymuje tekst, w którym znajduje się wiele poznanych liter K, k, odszukuje zaznaczając ołówkiem wszystkie litery K, k, potem chętne dzieci czytają proste wyrazy z poznaną literą.
(czytanie prostych wyrazów lub zdań przez chętne dzieci).
Marta Szotowicz |